Επικοινωνία: 2311 260 260

Δωρεάν μεταφορικά για αγορές άνω των 69,99€

Ο λογαριασμός μου
e-schooling.gr logo

Δωρεάν μεταφορικά για αγορές άνω των 69,99€

Όλοι οι γονείς που έχουν πρωτάκια στο σχολείο, αλλά και παιδιά σε λίγο μεγαλύτερες τάξεις, ανησυχούν αν το παιδί έχει μάθει να κάνει σωστά ανάγνωση, αν ο ρυθμός της ανάγνωσης είναι ικανοποιητικός για το επίπεδο που βρίσκεται το παιδί και αν τελικά είναι φυσιολογική κάποια δυσκολία ή έχει δυσαναγνωσία και πρέπει να το ψάξουν παραπάνω με ειδικούς και να το βοηθήσουν να βελτιωθεί.

Δυσαναγνωσία τί είναι

Δυσαναγνωσία είναι οι διαταραχές ανάγνωσης που έχει ένα παιδί, όταν δυσκολεύεται να διαβάσει λέξεις ή να καταλάβει τι διαβάζει. Γενικά αναφέρεται σε δυσκολίες στην ανάγνωση μεμονωμένων λέξεων και μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα κατανόησης κειμένου.

Οι περισσότερες διαταραχές ανάγνωσης οφείλονται σε συγκεκριμένες διαφορές στον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τις γραπτές λέξεις και το κείμενο. Συνήθως, αυτές οι διαφορές είναι παρούσες από νεαρή ηλικία. Αλλά ένα άτομο μπορεί να αναπτύξει πρόβλημα ανάγνωσης από τραυματισμό στον εγκέφαλο σε οποιαδήποτε ηλικία.

Τα άτομα με διαταραχές ανάγνωσης συχνά αντιμετωπίζουν προβλήματα στην αναγνώριση λέξεων που ήδη γνωρίζουν και στην κατανόηση του κειμένου που διαβάζουν. Μπορεί επίσης να είναι κακοί ορθογράφοι. Δεν έχουν όλοι οι πάσχοντες από διαταραχή ανάγνωσης όλα τα συμπτώματα.

Οι διαταραχές ανάγνωσης δεν είναι ένας τύπος διανοητικής ή αναπτυξιακής διαταραχής και δεν αποτελούν ένδειξη χαμηλότερης νοημοσύνης ή απροθυμίας για μάθηση.

Τα άτομα με διαταραχές ανάγνωσης μπορεί να έχουν και άλλες μαθησιακές δυσκολίες, συμπεριλαμβανομένων προβλημάτων με τη γραφή ή τους αριθμούς.

Τύποι Δυσαναγνωσίας

Η δυσλεξία είναι η πιο γνωστή διαταραχή της ανάγνωσης. Μειώνει την ικανότητα του ατόμου να διαβάζει. Τα άτομα με δυσλεξία έχουν φυσιολογική νοημοσύνη, αλλά διαβάζουν σε επίπεδα σημαντικά χαμηλότερα από τα αναμενόμενα. Αν και η διαταραχή διαφέρει από άτομο σε άτομο, υπάρχουν κοινά χαρακτηριστικά: Τα άτομα με δυσλεξία συχνά δυσκολεύονται να προφέρουν λέξεις, να κατανοήσουν γραπτές λέξεις και να ονομάσουν γρήγορα τα αντικείμενα.

Διάβασε: Τι είναι η δυσλεξία: από τι προκαλείται, ποια τα συμπτώματα και η αντιμετώπισή της

Το σύνδρομο αλεξίας είναι ένα ακόμη είδος δυσαναγνωσίας. Τα περισσότερα προβλήματα ανάγνωσης εμφανίζονται από τη στιγμή που ένα παιδί μαθαίνει να διαβάζει. Αλλά μερικοί άνθρωποι χάνουν την ικανότητα ανάγνωσης μετά από ένα εγκεφαλικό ή έναν τραυματισμό στην περιοχή του εγκεφάλου που εμπλέκεται με την ανάγνωση. Ο ασθενής, χωρίς να έχει κάποιες δυσκολίες στον προφορικό ή και στο γραπτό λόγο, έχει σημαντικές δυσκολίες στην ανάγνωση και στην κατανόηση του γραπτού λόγου.

Η υπερλεξία είναι μια ακόμη διαταραχή ανάγνωσης, όπου οι άνθρωποι έχουν προχωρημένες δεξιότητες ανάγνωσης, αλλά μπορεί να έχουν προβλήματα στην κατανόηση του τι διαβάζεται ή λέγεται φωναχτά. Μπορεί επίσης να έχουν γνωστικά ή κοινωνικά προβλήματα.

Άλλα άτομα μπορεί να έχουν κανονικές δεξιότητες ανάγνωσης αλλά έχουν προβλήματα στην κατανόηση γραπτών λέξεων.

Οι διαταραχές ανάγνωσης μπορεί επίσης να περιλαμβάνουν προβλήματα με συγκεκριμένες δεξιότητες:

Αποκωδικοποίηση λέξεων. Οι άνθρωποι που δυσκολεύονται να προφέρουν γραπτές λέξεις αγωνίζονται να ταιριάξουν τα γράμματα με τους σωστούς ήχους τους.

Ευφράδεια. Τα άτομα που δεν έχουν ευχέρεια έχουν δυσκολία να διαβάσουν γρήγορα, με ακρίβεια και με σωστή έκφραση (αν διαβάζουν δυνατά).

Κακή αναγνωστική κατανόηση. Τα άτομα με κακή κατανόηση ανάγνωσης δυσκολεύονται να κατανοήσουν αυτό που διαβάζουν.

11 σημάδια που δείχνουν ότι το παιδί σας μπορεί να έχει δυσαναγνωσία

Το επίπεδο ανάγνωσης είναι κάτω από το μέσο όρο
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας δυσκολεύεται να διαβάσει υλικό που του έχει ανατεθεί στο επίπεδο της τάξης του. Αυτός ή αυτή βρίσκεται σταθερά πίσω από το επίπεδο των συνομηλίκων του.

Δυσκολία να προφέρει λέξεις
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας δυσκολεύεται να προφέρει λέξεις που πρέπει να γνωρίζει ή μπερδεύει τους ήχους ορισμένων γραμμάτων.

Δυσκολία στην αναγνώριση λέξεων
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας δεν αναγνωρίζει λέξεις που θα έπρεπε να γνωρίζει ή μπερδεύει εύκολα λέξεις που έχουν παρόμοια εμφάνιση.

Έλλειψη ευχέρειας κατά την ανάγνωση
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Όταν διαβάζετε δυνατά, το παιδί σας κάνει συχνές παύσεις μεταξύ των λέξεων και στερείται έκφρασης στον τόνο του.

Προβλήματα στην κατανόηση του τι  διαβάστηκε μόλις
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας έχει χαμηλό επίπεδο κατανόησης όταν πρόκειται για ανάγνωση. Αυτός ή αυτή δυσκολεύεται επίσης να κατανοήσει, να ανακαλέσει ή να συνοψίσει αυτό που μόλις διάβασε.

Προβλήματα σύνδεσης του κειμένου που διάβασε με άλλες γνώσεις που είχε λάβει παλιότερα
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας έχει πρόβλημα να συνδέσει ιδέες από αυτά που έχει διαβάσει με άλλες έννοιες που έχει μάθει στο παρελθόν.

Ανησυχία για το διάβασμα
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας κυριεύεται από άγχος όταν διαβάζει, ειδικά αν του ζητηθεί να διαβάσει δυνατά. Λέει συχνά «Δεν μπορώ να το κάνω» ή «Δεν καταλαβαίνω».

Αποφυγή της συνολικής ανάγνωσης
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας αποφεύγει να διαβάζει όσο περισσότερο μπορεί. Προσεγγίζει την ανάγνωση με αρνητική ή ηττημένη στάση, αρνούμενος να πάρει βιβλία ή να διαβάσει δυνατά.

Δυσκολία με την ορθογραφία και τη γραφή
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας δυσκολεύεται να γράψει σωστά πολλές λέξεις. Μπορεί επίσης να δυσκολεύεται να γράψει περιεκτικές προτάσεις.

Οι εργασίες που περιλαμβάνουν ανάγνωση ή γραφή χρειάζονται ασυνήθιστα πολύ χρόνο για να ολοκληρωθούν
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας αφιερώνει πολύ χρόνο δουλεύοντας σε εργασίες ανάγνωσης ή γραφής ή δυσκολεύεται να τις ολοκληρώσει.

Αποσπάται εύκολα η προσοχή κατά την ανάγνωση
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας δυσκολεύεται πολύ να επικεντρωθεί σε εργασίες ανάγνωσης ή εγκαταλείπει την εργασία πριν τελειώσει.

Συνυπάρχοντα προβλήματα σε παιδιά με αναγνωστικές δυσκολίες περιλαμβάνουν συχνά:

  • ελαττωματική λαβή μολυβιού και σχηματισμός γραμμάτων.
  • διάσπαση προσοχής
  • υπερκινητικότητα
  • σύγχυση των μαθηματικών σημάτων και των υπολογιστικών διαδικασιών.

Περίπου το 30 τοις εκατό όλων των παιδιών με δυσλεξία έχουν επίσης διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ).

Πώς να βελτιώσετε την αναγνωστική κατανόηση στα παιδιά

  • Βρείτε βιβλία που θα τους αρέσουν

Μερικές φορές, η χαμηλή αναγνωστική κατανόηση καταλήγει στο γεγονός ότι ένας μαθητής απλώς δεν ενδιαφέρεται για αυτό που διαβάζει. Μάλιστα, το 73% των μαθητών δηλώνει ότι θα διάβαζε περισσότερο αν έβρισκε βιβλία που τους άρεσαν. Το μυστικό για να γίνεις καλύτερος αναγνώστης είναι η εξάσκηση—κάτι που είναι πολύ πιο εύκολο όταν στο παιδί σου αρέσει πραγματικά αυτό που διαβάζει.

  • Να διαβάζουν φωναχτά

Το να ακούνε δυνατά τις λέξεις βοηθά πολλούς μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα αυτό που διαβάζουν από ό,τι μπορούν να καταλάβουν ενώ διαβάζουν στο μυαλό τους. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να διαβάζει δυνατά εάν δυσκολεύεται με ένα συγκεκριμένο μέρος ενός βιβλίου ή μια συγκεκριμένη λέξη.

  • Ξεφυλλίστε τους τίτλους ενός κειμένου

Η γρήγορη ανασκόπηση των επικεφαλίδων ενός βιβλίου είναι για ττους μαθητές σαν μία επανάληψη του τι διαβάζουν. Το παιδί σας πριν ξεκινήσει την ανάγνωση,μπορεί να ρίξει μια ματιά στις επικεφαλίδες για να κατανοήσει γρήγορα τι κείμενο θα διαβάσει και έτσι να κατανοήσει καλύτερα το περιεχόμενό του.

  • Ξαναδιάβασε τα σημεία του κειμένου που του προκαλούν σύγχυση και μπέρδεμα

Αυτό μπορεί να βοηθήσει το παιδί σας να αποκτήσει μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για το τι μαθαίνει. Αυτό βοηθά επίσης να διασφαλίσετε ότι το παιδί σας είναι σε θέση να κατανοήσει το υπόλοιπο κείμενο που θα δει παρακάτω στο βιβλίο.

  • Χρησιμοποιήστε έναν χάρακα ή τον δείκτη του χεριού για να ακολουθήσετε τη σειρά

Εάν το παιδί σας δυσκολεύεται να κρατήσει τη σωστή σειρά των γραμμών του κειμένου ενώ διαβάζει, χρησιμοποιήστε έναν χάρακα ή τον δείκτη του χεριού για να διευκολύνετε την παρακολούθηση. Αυτό το τέχνασμα μπορεί επίσης να βοηθήσει τους μαθητές που έχουν δυσλεξία και αγωνίζονται να χωρίσουν γραμμές κειμένου και προτάσεις ενώ διαβάζουν.

  • Να γράψει τις λέξεις που δεν τις γνωρίζει

Καθώς το παιδί σας περνάει μέσα από το υλικό ανάγνωσης, ζητήστε του να γράψει άγνωστες λέξεις. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να ψάξει αυτές τις λέξεις σε ένα λεξικό για να μάθει τι σημαίνουν. Στη συνέχεια, βρείτε τρόπους να τα χρησιμοποιήσετε σε μια πρόταση που το παιδί σας συνθέτει το ίδιο.

  • Συζητήστε τι διάβασε το παιδί σας 

Όταν το παιδί σας τελειώσει το διάβασμα, μιλήστε για αυτό που μόλις διάβασε. Ρωτήστε το παιδί σας τι έμαθε και τις σκέψεις του.

  • Ανακεφαλαιώστε και συνοψίστε τα κύρια σημεία

Όταν μιλάτε για το κείμενο που διάβασε το παιδί σας, ζητήστε του να ανακεφαλαιώσει και να συνοψίσει τα κύρια σημεία. Η εξήγηση του τι έμαθε το παιδί σας με δικά του λόγια βοηθάει να διασφαλίσετε ότι το παιδί σας κατανοεί αυτό που διαβάστηκε. Βοηθά επίσης να συσχετιστεί το υλικό με αυτό που γνωρίζει ήδη.

  • Γράψτε ερωτήσεις σχετικά με αυτά που δεν καταλαβαίνει

Ζητήστε από το παιδί σας να κρατήσει σημειώσεις σχετικά με αυτά που δεν καταλαβαίνει ενώ διαβάζει. Όταν το παιδί σας έχει μια ερώτηση, ενθαρρύνετέ το να κάνει μια παύση και να αναλογιστεί τι έχει διαβάσει. Εάν το παιδί σας έχει ακόμα αναπάντητες ερωτήσεις, ζητήστε του να τις πάει στον δάσκαλο για επιπλέον βοήθεια.

  • Χρησιμοποιήστε διαφορετικές μορφές

Μερικοί μαθητές απλώς δεν είναι φυσικοί αναγνώστες—μαθαίνουν καλύτερα όταν βλέπουν, ακούν ή γράφουν πράγματα. Εάν το παιδί δυσκολεύεται με την ανάγνωση, βρείτε μια μορφή που να λειτουργεί καλύτερα. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει καταγραφή των κύριων σημείων καθώς διαβάζει ή οπτικοποίηση του υλικού σχεδιάζοντας αυτό που διαβάζει το παιδί σας (για τους μεγαλύτερους μαθητές, αυτό θα μπορούσε να είναι ένας χάρτης μυαλού).

  • Προσδιορίστε προβλήματα ανάγνωσης

Εάν το παιδί σας δυσκολεύεται με την ανάγνωση σε συνεχή βάση, προσέξτε για “σημάδια” ότι μπορεί να έχει δυσκολία στην ανάγνωση. Η δυσλεξία είναι σχετικά συχνή, με έως και 5 μαθητές σε μια τάξη να υποφέρουν από κάποια μορφή αυτής της αναγνωστικής δυσκολίας. Εάν το παιδί σας φαίνεται να δυσκολεύεται με το διάβασμα χωρίς καμία βελτίωση, είναι σημαντικό να προσδιορίσετε εάν έχει πρόβλημα ανάγνωσης, ώστε να μπορείτε να λάβετε μέτρα για να το λύσετε.

  • Να γίνει εκτίμηση από έναν δάσκαλο ειδικής αγωγής

Η βελτίωση των δεξιοτήτων ανάγνωσης και κατανόησης του παιδιού σας είναι κάτι που μπορείτε να κάνετε στο σπίτι κάθε μέρα. Για τους μαθητές που χρειάζονται μια επιπλέον ώθηση, ένας δάσκαλος ειδικής αγωγής μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση αυτών των δεξιοτήτων ακόμη περισσότερο.

Μπορείς να δεις βιβλία για δυσαναγωσία που θα βοηθήσουν το παιδί στη βελτίωση της αναγνωστικής ικανότητας.

Σχετικά άρθρα

Δυσορθογραφία: Όλα όσα θα πρέπει να ξέρεις

Πώς να μάθω το παιδί μου ανάγνωση

Πώς να μάθω ορθογραφία στο παιδί μου εύκολα και διασκεδαστικά

Πώς να διαβάζω το παιδί μου στην πρώτη δημοτικού

Πότε ένα παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία

Αν θέλεις να ενημερώνεσαι και για άλλα παρόμοια και χρήσιμα θέματα, κάνε εγγραφή στο newsletter μας.

 

Το καλάθι σου0
Δεν υπάρχουν προϊόντα στο καλάθι!
Συνέχεια αγορών