Επικοινωνία: 2311 260 260

Δωρεάν μεταφορικά για αγορές άνω των 69,99€

Ο λογαριασμός μου
e-schooling.gr logo

Δωρεάν μεταφορικά για αγορές άνω των 69,99€

Η δυσπραξία είναι μια διαταραχή κίνησης και συντονισμού κατά την οποία διακόπτονται τα μηνύματα που αποστέλλονται από τον εγκέφαλο στους μυς. Είναι μια κατάσταση που επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα παιδιά. Μπορεί επίσης να έχει μεγάλο αντίκτυπο στη μάθηση. Δυσκολεύει τα παιδιά να κάνουν μία σχολική εργασία και να παρακολουθούν τα μαθήματα. Μπορεί επίσης να είναι δύσκολο να κάνουν καθημερινές εργασίες. Καλό θα είναι πριν βγάλετε συμπεράσματα για το παιδί σας να γνωρίζετε τι είναι η δυσπραξία.

Τι είναι η δυσπραξία

Υπάρχουν παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολία στο να κατακτήσουν κάποιες δεξιότητες, γιατί δεν λειτουργεί σωστά ο συντονισμός χεριού-ματιού με αποτέλεσμα να είναι «πίσω» στην ανάπτυξή τους σε σχέση με παιδιά της ηλικίας τους.  Πιθανόν να έχετε ακούσει τον όρο δυσπραξία ή διαταραχή αναπτυξιακού συντονισμού.

Το κάθε παιδί αναπτύσσεται με το δικό του ρυθμό και μερικά φτάνουν αργότερα στα ορόσημα της ανάπτυξής τους από τους συνομηλίκους τους. Όταν, όμως, η καθυστέρηση στην ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων οφείλεται σε κάποιο ιατρικό πρόβλημα, τότε αυτό μπορεί να σχετίζεται με τους μυς του παιδιού. Ή, το πρόβλημα μπορεί να σχετίζεται με ένα πρόβλημα συντονισμού – όταν ο εγκέφαλος και τα χέρια έχουν πρόβλημα να συνεργαστούν. Έτσι, υπάρχει καθυστέρηση στην ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας ή / και της αδρής κινητικότητας. Αυτό ονομάζεται δυσπραξία.

Τα παιδιά με δυσπραξία έχουν πρόβλημα με τις κινητικές δεξιότητες, όπως η λεπτή και η αδρή κινητικότητα. Μπορεί να δυσκολεύονται στο συντονισμό των κινήσεων και την ικανότητα να σχεδιάζουν και να πραγματοποιούν κινήσεις με τη σωστή σειρά.

Εάν, λοιπόν, το παιδί σας δυσκολεύεται με τις κινητικές δεξιότητες και έχει έλλειψη συντονισμού χεριού-ματιού, δηλαδή ο εγκέφαλος δε συντονίζει αυτό που βλέπει με αυτό που κάνει, μπορεί να ακούσετε κάποιους να το περιγράφουν χρησιμοποιώντας δύο διαφορετικές ορολογίες. Η δυσπραξία είναι η μία. Η αναπτυξιακή διαταραχή συντονισμού είναι η άλλη. Αυτοί οι όροι δεν είναι εντελώς το ίδιο. Αλλά περιγράφουν πολλές από τις ίδιες δυσκολίες.

Αυτές οι δυσκολίες συνήθως δεν υπάρχουν μόνες τους. Τα παιδιά με κινητικές δυσκολίες συχνά αντιμετωπίζουν και άλλα θέματα:

  • Διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα – μια ομάδα συμπτωμάτων συμπεριφοράς που περιλαμβάνουν απροσεξία, υπερκινητικότητα και παρορμητικότητα
  • Δυσλεξία – μια κοινή μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει κυρίως τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι διαβάζουν (δυσαναγνωσία) και γράφουν λέξεις
    (Διάβασε: Τι είναι η δυσλεξία: από τι προκαλείται, ποια τα συμπτώματα και η αντιμετώπισή της)
  • Αυτισμός – μια κατάσταση που επηρεάζει την κοινωνική αλληλεπίδραση, την επικοινωνία, τα ενδιαφέροντα και τη συμπεριφορά.
  • Προβλήματα λόγου και γλώσσας – Μερικά παιδιά δυσκολεύονται να συντονίσουν τις κινήσεις που απαιτούνται για να παράγουν καθαρή ομιλία.

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι η δυσπραξία δεν είναι επίσημη διάγνωση. Η επίσημη διάγνωση για αυτές τις δυσκολίες είναι «αναπτυξιακή διαταραχή συντονισμού».

Συμπτώματα της δυσπραξίας

Τα πρώιμα αναπτυξιακά ορόσημα της εξερεύνησης, του βαδίσματος, της ικανότητας ενός παιδιού να τρώει και να ντύνεται μόνο του μπορεί να καθυστερήσουν σε μικρά παιδιά με δυσπραξία. Επίσης, είναι « πίσω» στη ζωγραφική, στη γραφή και στην απόδοση στον αθλητισμό σε σχέση με αυτό που αναμένεται για την ηλικία τους. Αν και τα σημάδια της διαταραχής υπάρχουν από μικρή ηλικία, τα παιδιά έχουν διαφορετικό ρυθμό στην ανάπτυξή τους. Αυτό σημαίνει ότι μια οριστική διάγνωση της δυσπραξίας δεν συμβαίνει συνήθως έως ότου ένα παιδί είναι 5 ετών και άνω. Μερικά από τα συμπτώματα μπορεί να είναι εμφανή σε νεαρή ηλικία, ενώ άλλα μπορεί να γίνουν εμφανή μόνο όταν το παιδί σας μεγαλώνει.

Συμπτώματα ανά ηλικία

Σε βρέφη

Οι καθυστερήσεις στην επίτευξη φυσιολογικών ορόσημων ανάπτυξης μπορούν να αποτελέσουν πρώιμο σημάδι δυσπραξίας σε μικρά παιδιά. Για παράδειγμα, μπορεί να πάρει λίγο περισσότερο από τον αναμενόμενο χρόνο στο παιδί σας για να γυρίσει πλευρό, να καθίσει, να εξερευνήσει ή να περπατήσει.

Μπορεί επίσης να παρατηρήσετε ότι το παιδί σας:

  • εμφανίζει ασυνήθιστες θέσεις σώματος (στάσεις) κατά τη διάρκεια του 1ου έτους
  • δυσκολεύεται να παίξει με παιχνίδια που περιλαμβάνουν καλό συντονισμό, όπως στοίβαγμα με τουβλάκια
  • έχει κάποια δυσκολία να μάθει να τρώει με μαχαιροπίρουνα
  • Αυτά τα σημάδια μπορεί να έρθουν και να φύγουν.

 

Στην προσχολική ηλικία

  • Δυσκολεύεται να κρατήσει και να πιάσει σκεύη ή μαχαιροπίρουνα
  • Δυσκολεύεται να κάνει ποδήλατο
  • Δυσκολεύεται να ανεβοκατέβει σκάλες
  • Δε μπορεί να ρίξει και να κλοτσήσει μία μπάλα. δραστηριότητες στην παιδική χαρά όπως το άλμα, το τρέξιμο και η σύλληψη ή κλοτσιές μιας μπάλας. Συχνά αποφεύγουν να συμμετέχουν λόγω της έλλειψης συντονισμού τους και μπορεί να δυσκολεύονται στη φυσική αγωγή
  • Παίζει αδέξια ή συχνά προσκρούει ή σπρώχνει άλλα παιδιά κατά λάθος
  • Αντιμετωπίζει προβλήματα με τις κινήσεις και τις ενέργειες των χεριών που συνοδεύουν τραγούδια όπως «Κεφάλι, ώμοι, γόνατα και δάχτυλα» ή «Χαρωπά τα δυο μου χέρια τα χτυπώ».
  • Δυσκολεύεται να καθίσει ή να μείνει ακίνητο

 

Συμπτώματα σε μεγαλύτερα παιδιά

Καθώς το παιδί σας μεγαλώνει, μπορεί να εμφανιστούν πιο αισθητές σωματικές δυσκολίες, καθώς και προβλήματα σε άλλους τομείς.

Στο δημοτικό

  • Ενώ είναι ακίνητο μπορεί να ταλαντεύεται ή να κουνά πολύ τα χέρια και τα πόδια του
  • Δυσκολεύεται στα παζλ και στις κατασκευές με τουβλάκια
  • Δε μπορεί να κρατήσει σωστά το μολύβι το χειρόγραφό τους και τα σχέδιά τους μπορεί να φαίνονται κακογραμμένα και λιγότερο ανεπτυγμένα σε σύγκριση με άλλα παιδιά της ηλικίας τους
  • Δεν μπορεί να κόψει με ψαλίδι
  • Συχνά πέφτει πάνω σε ανθρώπους και πράγματα
  • Κινείται αδέξια και αργά, και μπορεί να πέφτει συνέχεια
  • Δε μπορεί να ανοιγοκλείσει κουμπιά και φερμουάρ, να ντυθεί μόνο του ή να δέσει κορδόνια
  • Συχνά ρίχνει πράγματα
  • Δε μπορεί να κάνει άλμα
  • Δεν έχει αναπτύξει την κυριαρχία αριστερού ή δεξιού χεριού (χρησιμοποιώντας το ένα χέρι για τις περισσότερες δραστηριότητες)
  • Δυσκολεύεται να αντιγράψει σημειώσεις από έναν πίνακα ή άλλο χαρτί
  • Δεν σχηματίζει σωστά γράμματα ή δεν τα χωρίζει στις γραμμές
  • Δε μπορεί να μάθει να κάνει ποδήλατο με ή χωρίς βοηθητικές ρόδες
  • Δε μπορεί να αυτοεξυπηρετηθεί (ντύσιμο, βούρτσισμα των δοντιών…)

 

Στο γυμνάσιο

  • Γράφει με κακή απόσταση μεταξύ γραμμάτων και λέξεων
  • Γράφει γράμματα σε διαφορετικά μεγέθη
  • Χρειάζεται πολύς χρόνος για να γράψει
  • Αντιμετωπίζει πρόβλημα με το να πιάσει ένα μολύβι και να σχηματίσει γράμματα
  • Προσπαθεί να ευθυγραμμίσει τις στήλες όταν κάνει μαθηματικά προβλήματα
  • Είναι δύσκολο να μιμηθεί κινήσεις σε μαθήματα γυμναστικής ή εξωσχολικά αθλήματα
  • Συχνά προσκρούει σε ανθρώπους
  • Συχνά είναι αφηρημένο και πέφτει
  • Έχει δυσκολία στο να κόψει το φαγητό με το μαχαίρι
  • Αντιμετωπίζει προβλήματα με την αντίληψη χώρου, όπως η μετακίνηση κομματιών παιχνιδιού σε ένα ταμπλό
  • Δεν μπορεί να κάνει καθημερινές δραστηριότητες, όπως να ντυθεί ή να φτιάξει την τσάμτα του για το σχολείο

 

Στους εφήβους

  • Δυσκολεύεται στην αντίληψη σχημάτων, όπως η γεωμετρία
  • Δυσκολεύεται σε αθλήματα που απαιτούν συντονισμό χεριού-ματιού
  • Είναι αφηρημένο και πέφτει πιο συχνά από άλλους εφήβους
  • Συχνά προσκρούει σε ανθρώπους και πράγματα
  • Δεν μπορεί να ανοιγοκλείσει κλειδαριές
  • Αποφεύγει να γράφει
  • Έχει πρόβλημα στην εκμάθηση οδήγησης.
  • Δεν έχει σωστή αντίληψη χώρου και δε μπορεί να υπολογίσει αποστάσεις
  • Δε μπορεί να ετοιμάσει ούτε το πιο απλό φαγητό, όπως ένα σάντουιτς
  • Αποφεύγει τα αθλήματα ή το χορό

 

Επιπλέον συμπτώματα:

Εκτός από τις δυσκολίες που σχετίζονται με την κίνηση και το συντονισμό, τα παιδιά με δυσπραξία μπορεί επίσης να έχουν άλλα προβλήματα όπως:

  • δυσκολία συγκέντρωσης – μπορεί να έχουν χαμηλό εύρος προσοχής και δυσκολεύονται να επικεντρωθούν σε ένα πράγμα για περισσότερο από λίγα λεπτά
  • δυσκολία να ακολουθήσουν οδηγίες και να αντιγράψουν πληροφορίες – μπορεί να αποδίδουν καλύτερα στο σχολείο όταν είναι μόνα τους με το δάσκαλο από ό, τι σε μια ομάδα
  • να είναι ανοργάνωτα και να μη μπορούν να ολοκληρώσουν μία εργασία
  • δεν κατακτούν εύκολα νέες δεξιότητες – χρειάζονται ενθάρρυνση και επανάληψη για να τους βοηθήσουν να μάθουν
  • δυσκολεύονται να κάνουν φίλους – μπορεί να αποφύγουν τη συμμετοχή σε ομαδικά παιχνίδια και μπορεί να γίνουν θύματα bullying επειδή είναι “διαφορετικά” ή αδέξια
  • προβλήματα συμπεριφοράς – συχνά οφείλονται στην απογοήτευση ενός παιδιού από τα συμπτώματα της δυσπραξίας
  • χαμηλή αυτοεκτίμηση

Παρόλο που τα παιδιά με δυσπραξία μπορεί να έχουν κακό συντονισμό και ορισμένα επιπλέον προβλήματα, άλλες πτυχές της ανάπτυξης – για παράδειγμα, σκέψη και ομιλία – συνήθως δεν επηρεάζονται.

Δυσπραξία: αίτια

Η πραγματοποίηση συντονισμένων κινήσεων είναι μια πολύπλοκη διαδικασία που περιλαμβάνει πολλά διαφορετικά νεύρα και μέρη του εγκεφάλου. Οποιοδήποτε πρόβλημα σε αυτήν τη διαδικασία θα μπορούσε ενδεχομένως να οδηγήσει σε δυσκολίες με την κίνηση και το συντονισμό. Δεν είναι συνήθως σαφές γιατί ο συντονισμός δεν αναπτύσσεται καθώς και άλλες ικανότητες σε παιδιά με δυσπραξία. Ωστόσο, έχουν εντοπιστεί ορισμένοι παράγοντες κινδύνου που μπορούν να αυξήσουν την πιθανότητα εμφάνισής της σε ένα παιδί.

Πιθανές αιτίες δυσπραξίας:

  • γεννήθηκε πρόωρα, πριν από την 37η εβδομάδα της εγκυμοσύνης
  • γεννήθηκε με χαμηλό βάρος γέννησης
  • έχοντας οικογενειακό ιστορικό, αν και δεν είναι σαφές ποια γονίδια μπορεί να εμπλέκονται στην πάθηση
  • η μητέρα έπινε αλκοόλ ή έκανε χρήση ναρκωτικών ενώ ήταν έγκυος

Επίσης, η δυσπραξία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την περιγραφή δυσκολιών κίνησης που συμβαίνουν αργότερα στη ζωή λόγω βλάβης στον εγκέφαλο, όπως από εγκεφαλικό επεισόδιο ή τραυματισμό στο κεφάλι.

Η διαταραχή αυτή πιστεύεται ότι είναι περίπου 3 ή 4 φορές πιο συνηθισμένο στα αγόρια από τα κορίτσια και η κατάσταση μερικές φορές είναι κληρονομικό.

Η κατάσταση αυτή συχνά προκαλεί συνεχή προβλήματα και στην ενηλικίωση.

Πότε να ζητήσετε ιατρική συμβουλή

Εάν ανησυχείτε για την ανάπτυξη του παιδιού σας, μιλήστε με έναν εργοθεραπευτή, φυσιοθεραπευτή ή ειδικό παιδαγωγό.

Εάν είναι απαραίτητο, μπορούν να παραπέμψουν το παιδί σας σε αναπτυξιολόγο, ο οποίος θα το αξιολογήσει και θα προσπαθήσει να εντοπίσει τυχόν αναπτυξιακά προβλήματα.

Θεραπεύεται η δυσπραξία;

Δεν υπάρχει θεραπεία, αλλά ορισμένες τεχνικές μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να διαχειριστούν τα προβλήματά τους.

  • να διδάσκονται τρόπους για να κάνουν δραστηριότητες που βρίσκουν δύσκολες, και να τις επαναλαμβάνουν τακτικά
  • να χρησιμοποιούν εργαλεία που κάνουν μία δραστηριότητα ευκολότερη, όπως η χρήση ειδικών λαβών σε στυλό και μολύβια, ώστε να είναι ευκολότερο να κρατηθούν

Ωστόσο, οι δυσκολίες στο σχολείο – ιδίως η παραγωγή γραπτού λόγου – μπορούν να γίνουν πολύ πιο εμφανείς και απαιτούν επιπλέον βοήθεια από γονείς και δασκάλους.

Η έγκαιρη αναγνώριση της δυσπραξίας θα επιτρέψει την έγκαιρη παρέμβαση και θα βοηθήσει το παιδί σας να αξιοποιήσει τις δυνατότητές του. Τα παιδιά των οποίων η δυσπραξία εντοπίζεται σε πρώιμο στάδιο είναι λιγότερο πιθανό να αντιμετωπίσουν μειωμένη αυτοεκτίμηση και προβλήματα με την αποδοχή από τους συνομηλίκους τους.

Όταν τα παιδιά γίνονται έφηβοι τα προβλήματά τους μπορεί να αλλάξουν καθώς οι κοινωνικές και οργανωτικές δυσκολίες γίνονται πιο πιεστικές.

Πώς αντιμετωπίζεται η δυσπραξία

Εάν το παιδί σας δυσκολεύεται με τις κινητικές δεξιότητες, υπάρχουν πολλοί τρόποι που μπορείτε να το βοηθήσετε. Η συνεργασία με το σχολείο και με ειδικούς, εργοθεραπευτές και φυσιοθεραπευτές, μπορεί να βοηθήσει το παιδί σας να πάρει την καλύτερη δυνατή βοήθεια. Ένας ειδικός μπορεί να κρίνει πότε ένα παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία.

Παρόλο που η δυσπραξία δεν επηρεάζει το πόσο έξυπνο είναι ένα παιδί, μπορεί να το δυσκολέψει στο να μάθει και μπορεί να χρειαστεί επιπλέον βοήθεια για να συνεχίσει στο σχολείο.

Μπορείτε, όμως, και στο σπίτι να βοηθήσετε το παιδί με την εξάσκηση.

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε παιχνίδια για την ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας που βοηθούν τα παιδιά να εξασκήσουν τους μικρότερους μυς των χεριών, των δαχτύλων και των καρπών, η να χρησιμοποιήσετε παιχνίδια που βοηθούν στην ανάπτυξη αδρής κινητικότητας.

Μπορείτε να παίζετε επιτραπέζια παιχνίδια ή να φτιάχνετε παζλ, που βοηθούν στο συντονισμό χεριού-ματιού.

Επίσης, μέσα από δραστηριότητες λεπτής κινητικότητας το παιδί εξασκείται σε καθημερινές δραστηριότητες, όπως το κράτημα ενός μολυβιού και το κόψιμο με ψαλίδι.

Μπορείτε να παίξετε κάποιο άθλημα ή να κάνετε σωματική άσκηση για να εξασκήσουν την αδρή κινητικότητα, όπως την ικανότητα να πιάσουν ή να κλωτσήσουν μια μπάλα.

Το παιδί σας μπορεί επίσης να επωφεληθεί από τη χρήση εργαλείων ή παιχνιδιών για να κάνει ευκολότερα μία ενέργεια, όπως η προσθήκη ειδικών λαβών σε στυλό για να διευκολύνει το κράτημα ή να φοράει παπούτσια με Velcro αντί για κορδόνια για να διευκολύνει το ντύσιμο.

Αν θέλεις να ενημερώνεσαι και για άλλα παρόμοια και χρήσιμα θέματα, κάνε εγγραφή στο newsletter μας.

Το καλάθι σου0
Δεν υπάρχουν προϊόντα στο καλάθι!
Συνέχεια αγορών