Υπάρχουν κάποια παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες με τις καθημερινές δραστηριότητες στο σπίτι, στο σχολείο ή στις εξωσχολικές δραστηριότητες. Δυσκολίες που δεν έχουν τα άλλα παιδιά της ηλικίας τους. Εάν ναι, ένας εργοθεραπευτής μπορεί να είναι σε θέση να βοηθήσει το παιδί σας. Πρέπει, όμως, πρώτα να γνωρίζετε πότε ένα παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία.

Πότε ένα παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία

Η εργοθεραπεία είναι μια θεραπεία που υποστηρίζει ένα παιδί και την οικογένειά του όταν αντιμετωπίζουν δυσκολίες στους τομείς που περιγράφονται παρακάτω.

Αναπτυξιακή καθυστέρηση

Αναπτυξιακή καθυστέρηση σημαίνει ότι ένα παιδί καθυστερεί να αναπτύξει δεξιότητες που είναι κοινές σε μια συγκεκριμένη ηλικία ή σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Μια αναπτυξιακή καθυστέρηση, ωστόσο, είναι κάτι περισσότερο από το να είσαι λίγο πίσω από άλλα παιδιά σε μια δεξιότητα. Υπολείπεται σε συνδυασμό δεξιοτήτων ή δεν συμβαδίζει με  τα ορόσημα ανάπτυξης. Αυτά είναι παραδείγματα αναπτυξιακών καθυστερήσεων:

Καθυστέρηση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων μπορεί να έχει ένα παιδί αν:

  • Έχει καθυστερήσει να καθίσει
  • Έχει καθυστερήσει να μπουσουλίσει
  • Έχει καθυστερήσει να περπατήσει
  • Δεν μαθαίνει πράγματα ανάλογα με την ηλικία του
  • Δεν έχει αναπτύξει κοινωνικές δεξιότητες και δεξιότητες παιχνιδιού

Λεπτή κινητικότητα

Η λεπτή κινητικότητα είναι μικρές κινήσεις που γίνονται με τα δάχτυλα των χεριών, τα δάχτυλα των ποδιών, τους καρπούς, τα χείλη και τη γλώσσα, όπως το να κρατάς ένα μικρό αντικείμενο ή να παίρνεις ένα κουτάλι. Εάν το παιδί σας έχει καθυστέρηση στην ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας, τότε ίσως να μην μπορεί:

  • να κρατήσει καλά τα παιχνίδια του
  • να φτιάξει παζλ
  • να κρατήσει σωστά το μολύβι
  • να χρησιμοποιήσει καλαμάκι για να πιεί
  • να χρησιμοποιήσει ψαλίδι
  • να ανοίξει και να κλείσει κλειδαριές, φερμουάρ ή κουμπιά
  • να δέσει τα κορδόνια του (δυσπραξία)
  • ίσως να έχει κακό γραφικό χαρακτήρα (δυσγραφία)
  • αποφεύγει να κάνει εργασίες και δραστηριότητες λεπτής κινητικότητας

Διάβασε Πότε αναπτύσσεται η λεπτή κινητικότητα

Ανάπτυξη κίνησης, δύναμης και ισορροπίας (αδρή κινητικότητα)

Οι αδρές ​​κινητικές δεξιότητες μας βοηθούν να κινούμε και να συντονίζουμε τα χέρια, τα πόδια και άλλα μέρη του σώματός μας. Περιλαμβάνουν μεγαλύτερους μύες που μας βοηθούν να ελέγχουμε το σώμα μας. Ένα παιδί που καθυστερεί σε κίνηση, δύναμη ή/και ισορροπία μπορεί να φαίνεται αδέξιο ή ασυντόνιστο.

Μπορεί επίσης να έχει δυσκολίες με αυτά τα πράγματα:

  • Να μη μπορεί να ανεβοκατεβαίνει σκάλες σε κατάλληλη ηλικία
  • Να μην μπορεί να συντονίζει και τις δύο πλευρές του σώματος
  • Να μην μπορεί να κατανοήσει τις κατευθύνσεις (δεξιά-αριστερά)
  • Να μη μπορεί να κλωτσήσει τη μπάλα και να παίξει
  • Έχει κακή ισορροπία

Οπτική επεξεργασία

Η οπτική επεξεργασία είναι η διαδικασία που χρησιμοποιούμε για να κατανοήσουμε αυτό που βλέπουμε. Είναι μια διαδικασία στον εγκέφαλό μας που ερμηνεύει οπτικές πληροφορίες. Εάν το παιδί σας δυσκολεύεται με ένα από αυτά τα πράγματα, μπορεί να δυσκολευτεί με την οπτική επεξεργασία:

  • Δυσκολία με την απόσταση και τα μεγέθη των γραμμάτων
  • Δυσκολία στην αναγνώριση γραμμάτων
  • Δυσκολία στην αντιγραφή σχημάτων ή γραμμάτων
  • Δυσκολία με την οπτική παρακολούθηση
  • Δυσκολία εύρεσης αντικειμένων μεταξύ άλλων αντικειμένων
  • Δυσκολία αντιγραφής από τον πίνακα ή άλλο χαρτί
  • Δυσκολία με την έννοια του δεξιού και του αριστερού
  • Το παιδί σας μπορεί να χάσει τη θέση του όταν διαβάζει ή αντιγράφει από τον πίνακα ή μπορεί να έχει κακή οπτική επαφή.

Στοματικός κινητικός συντονισμός

Οι στοματικές κινητικές ή στοματικές αισθητηριακές δεξιότητες είναι ο έλεγχος των μυϊκών κινήσεων στο πρόσωπο και την στοματική περιοχή, όπως τα χείλη, το σαγόνι, η γλώσσα και η μαλακή υπερώα. Οι καθυστερημένες στοματικές κινητικές και αισθητηριακές δεξιότητες μπορούν να φανούν με έναν ή περισσότερους από τους εξής τρόπους:

  • Υπερβολικό σάλιο
  • Τρώει την τροφή στο μπροστινό μέρος του στόματος, παρά στους γομφίους
  • Δυσκολία στη χρήση ενός φλιτζανιού σε κατάλληλη ηλικία
  • Δυσκολία να πιει από καλαμάκι σε κατάλληλη ηλικία
  • Κούραση μετά το φαγητό
  • Το μωρό χάνει υπερβολικά υγρά από τα χείλη του όταν θηλάζει με μπιμπερό ή θηλάζει
  • Το παιδί χάνει υπερβολικά υγρά ή τροφή από το στόμα του, όταν πίνει ή μασάει
  • Το παιδί φαίνεται να είναι υπερβολικά επιλεκτικό όταν τρώει, τρώγοντας μόνο ορισμένα είδη ή υφές φαγητού
  • Το παιδί πετάει τα παιχνίδια ή τα αντικείμενα ενώ δεν δικαιολογείται από την ηλικία που έχει

Αισθητηριακή ολοκλήρωση

Η αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι η κατανόηση των πληροφοριών που λαμβάνουμε μέσω των αισθήσεών μας, όπως ο ήχος και η όσφρηση. Το παιδί σας μπορεί να είναι υπερευαίσθητο στα πράγματα γύρω του και να εμφανίζει τα ακόλουθα συμπτώματα:

  • Υπερβολικά ευαίσθητη ή αυξημένη αντιδραστικότητα στον ήχο, την αφή ή την κίνηση
  • Δεν ανταποκρίνεται σε ορισμένες αισθήσεις (π.χ. υψηλή ανοχή στον πόνο, δεν καταλαβαίνει ότι κόπηκε ή χτύπησε)
  • Συνεχώς κινείται, πηδά και χτυπάει τα άλλα παιδιά στο σχολείο
  • Αποσπάται εύκολα η προσοχή από οπτικά ή ακουστικά ερεθίσματα
  • Έχει συναισθηματικά ξεσπάσματα
  • Δυσκολεύεται να προσαρμοστεί όταν συμβεί κάποια αλλαγή εκτός προγράμματος
  • Αδυναμία να ηρεμήσει τον εαυτό του όταν είναι αναστατωμένο

Μπορούμε να δούμε αν το παιδί έχει θέματα αισθητηριακής ολοκλήρωσης, δίνοντας του να επεξεργαστεί πολυαισθητηριακά βιβλία ή αισθητηριακά παιχνίδια για παιδιά, που έχουν διαφορετικές υφές και διεγείρουν όλες τις αισθήσεις.

Κοινωνικές δεξιότητες

Οι δεξιότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης είναι δεξιότητες που μας βοηθούν να έχουμε σχέσεις και να κατανοούμε τους γύρω μας. Μας βοηθούν να δεθούμε με άλλους ανθρώπους στη ζωή μας. Το παιδί σας μπορεί να έχει καθυστερήσει τις κοινωνικές του δεξιότητες εάν δείχνει μερικά από τα ακόλουθα:

  • Δυσκολία στην κοινωνική αλληλεπίδραση
  • Δεν έχει φίλους
  • Υπερβολική προσκόλληση με την οικογένεια
  • Δυσκολία προσαρμογής σε νέα περιβάλλοντα
  • Καθυστερημένες γλωσσικές δεξιότητες
  • Υπερβολική συγκέντρωση και εμμονή με ένα θέμα (π.χ. διάστημα, σύμπαν, δεινόσαυροι, τρένα)
  • Δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στο σχολικό περιβάλλον

Μαθησιακές δυσκολίες

Οι μαθησιακές προκλήσεις, που μερικές φορές ονομάζονται μαθησιακές δυσκολίες, είναι ένας άλλος τύπος αναπτυξιακής καθυστέρησης. Εάν το παιδί σας παρουσιάζει κάποιο από τα παρακάτω, μπορεί να συμβουλευτείτε έναν εργοθεραπευτή:

  • Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί στο σχολείο
  • Αποσπάται εύκολα η προσοχή
  • Δυσκολία να ακολουθήσει τις οδηγίες και να ολοκληρώσει την εργασία
  • Βαριέται εύκολα με τις σχολικές εργασίες
  • Είναι πολύ παρορμητικό
  • Είναι υπερκινητικό ή με μειωμένη ενέργεια
  • Δυσκολεύεται να μάθει καινούρια πράγματα
  • Κάνει αντιστροφές γραμμάτων ή αριθμών μετά την ηλικία των επτά

Δεξιότητες παιχνιδιού

Οι δεξιότητες παιχνιδιού είναι δεξιότητες που μπορούν να βοηθήσουν ένα παιδί να κατανοήσει τον κόσμο γύρω του. Ένα παιδί μπορεί να αποκτήσει αυτοπεποίθηση, να μάθει την επίλυση προβλημάτων και να αναπτύξει κοινωνικές δεξιότητες μέσω του παιχνιδιού. Το παιδί σας μπορεί να έχει αναπτυξιακή καθυστέρηση εάν εμφανίσει ένα από τα ακόλουθα συμπτώματα:

  • Χρειάζεται καθοδήγηση από ενήλικα για να ξεκινήσει το παιχνίδι
  • Δυσκολία με τα παιχνίδια μίμησης και τα παιχνίδια ρόλων
  • Περιπλανιέται άσκοπα χωρίς σκόπιμο παιχνίδι
  • Μετακινείται γρήγορα από τη μια δραστηριότητα στην άλλη
  • Δεν εξερευνά κατάλληλα τα παιχνίδια
  • Συμμετέχει σε επαναλαμβανόμενα παιχνίδια για ώρες (π.χ. παρατάσσοντας παιχνίδια στη σειρά)
  • Δεν συνεργάζεται με συνομηλίκους/αδέλφια όταν παίζει
  • Δεν κατανοεί τις έννοιες της κοινής χρήσης και του μοιράσματος

Θυμηθείτε ότι όλα τα παιδιά είναι διαφορετικά και αναπτύσσουν αυτές τις δεξιότητες με τον δικό τους ρυθμό. Ωστόσο, εάν πιστεύετε ότι το παιδί σας μπορεί να δυσκολεύεται να υιοθετήσει κάποιες από τις παραπάνω δεξιότητες, μπορείτε να επικοινωνήσετε με έναν εργοθεραπευτή.

Διαβάστε, επίσης:

 

Σχετικό περιεχόμενο

Βιβλία εργοθεραπείας

Αν θέλεις να ενημερώνεσαι και για άλλα παρόμοια και χρήσιμα θέματα, κάνε εγγραφή στο newsletter μας.

Το καλάθι σου
Δεν υπάρχουν προϊόντα στο καλάθι!
Συνέχεια αγορών